La Donna Ideale

‘ fasten your seatbelts, please! ’La_Donna_Ideale

Deze waarschuwing zou rood kunnen oplichten bij de voorstelling ‘La Donna Ideale’ van Quirine Melssen. In de tijd die de meeste van ons nodig hebben om een broodje kaas en een glas halfvolle melk te gebruiken, zingt en speelt de sopraan Quirine Melssen een wervelend muzikaal verhaal over ieders zoektocht naar de ideale partner.

Daarvoor schreef ze haar eigen liederen, maar put ze ook dankbaar uit de rijke operatraditie. ‘La Donna Ideale‘ is echter geen veilig rondje bekende aria’s. Met absurdistische en ronduit hilarische taferelen zet Quirine Melssen haar opera-act op eigenzinnige wijze neer. Ook betrekt ze het publiek actief in haar queeste. En waarom ook niet? De ideale man kan immers ook in het publiek zitten!

Liefhebbers van een rustige liederencyclus moeten hun heil elders zoeken. Maar als u wilt weten hoe een muzikale achtbaan aanvoelt, dan is ‘La Donna Ideale’ een rit die u niet mag missen. ‘La Donna Ideale‘ is een korte, komische opera-act van en door Quirine Melssen (zang) en Hans Erik Dijkstra (piano).

Recensies

De Volkskrant: “… ze gorgelde muzikaal met een glas water. Ze heeft een goede komische timing, en wás leuk i.p.v. leuk te doen …” 

De Gelderlander: “… een voorbeeld van hoe klassieke muziek met humor benaderd kan worden, zonder het genre direkt belachelijk te maken… Haar kracht ligt in de combinatie van theatereffecten en muziek …” 

Brabants Dagblad: “Hilarisch, maar tegelijkertijd verduiveld knap. Zelfs wie absoluut niet van opera hield, viel voor ‘La Donna Ideale’, zoals ze zichzelf noemt.”

Brabants Dagblad 28-8-03 “OPERA ZOALS HET HOORT : VOOR HET VOLK”
…waarna sopraan Quirine Melssen als absolute femme fatale de Habanera zong zoals Bizet hem ooit bedoeld moet hebben: zwoel, sexy en ordinair tegelijk. Na de pauze kwam Quirine Melssen terug en liet pas echt zien dat opera meer is dan wat de meeste mensen denken. Humor, satire, verleiding, liefde, pijn, alle kanten van de muziek werden door haar beweging, mimiek, kleding en act uitvergroot. Hilarisch, maar tegelijkertijd verduiveld knap. Zelfs wie absoluut niet van opera hield, viel voor ‘La Donna Ideale’, zoals ze zichzelf noemt.